De passie van je hond vinden

01-05-2020

Dus, Nala was ontzettend onzeker, durfde geen initiatief te nemen, aanraken vond ze eng en ze viel uit naar honden, tractoren, aanhangers en trailers. Zij moest dus heel veel leren maar ik moest zeker ook met haar mee leren. 

Wat werkt en wat niet?

Alle boeken, artikelen en tijdschriften die over dierengedrag gingen heb ik helemaal doorgespit. Clickertraining, de dominantie theorie, een rustige houding aannemen of juist heel energiek. Alles kwam voorbij en wat werkte daar gingen wij mee door en wat niet werkte daar stopten wij gelijk mee. (De dominantietheorie heb ik gelijk geschrapt van mijn lijst.) Nala is een hele gevoelige hond die gelijk laat merken of zij iets fijn vindt. 

Agility als eerste stap

Nala was naast onzeker ook een super actieve hond. Ik heb van 2 kratjes en een pvc-buis het eerste agility obstakel gemaakt in de tuin. In het begin was het een beetje kijken en was ze erg onzeker. Maar na 10 minuten en de eerste sprongetjes viel het kwartje. Waar ze eerst heel voorzichtig vanuit stilstand erover heen huppelde, nam ze nu een gigantische aanloop en sprong er overheen. Ik zag een hele andere hond, een hond die zelf ook initiatief nam om te springen. De weken erna werd ze al enthousiast als ik de hindernis erbij pakte. Één hindernis werd een heel parcour en 20 centimeter werd na een lange tijd een hindernis van 70 centimeter. Tijdens het agilityparcours nam ze dus al heel mooi initiatief, maar daarbuiten bleef het een struggle.

Dogdance veranderde ons leven

Ik was op de Farm and Country fair, een groot platteland evenement met standjes, shows, clinics en workshops, waar ik al vanaf kleins af aan kom. Hier ontdekte ik "dogdance", hond en baas voerde de meest fantastische truckjes uit samen. 

Ik ben er thuis met Nala gelijk mee begonnen. Als Nala aandacht wilde gaf ze al een poot, dit heb ik beloond en heb er een commando aan gekoppeld. Daarna ben ik alleen gaan belonen als ik het van haar vroeg en niet als het deed om aandacht te krijgen. 

Daarna zijn we begonnen met de sit-up (zie foto bovenaan het artikel). Stapje voor stapje heb ik dit aan haar aangeleerd. Dit truckje heeft echt ons leven samen veranderd. Waar en wanneer ze maar kon bood ze het aan. Ik herkende Nala niet meer terug, ze begon vertrouwen te krijgen in mij en in haarzelf. Tijdens alle truckjes die volgden, van waven tussen de benen, buigen, high five, touch en nog veel meer, zag ik een compleet andere hond. Een hond die zin had om aan de slag te gaan en om  nieuwe truckjes te leren. Ze begon ook zelf truckjes aan te bieden en te bedenken.

Passie

Ik had de passie van mijn hond gevonden. Iets waar ze zelf initiatief voor toonde, wat ze leuk vond om te doen en waar ze haar ei in kwijt kon. Er is niet één methode die voor alle dieren werkt. Dieren trainen is maatwerk en ga opzoek naar wat werkt voor jou hond en voor jezelf als baasje. 

Copyright © KynoContact 2022
All right reserved
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin