Hoe het allemaal begon

22-04-2020


Aankomst

In de zomer van 2013 was het zover, Tibetaanse Terriër Nala kwam in ons gezin. Ik was zelf op dat moment 12 jaar oud en had haar gekocht van mijn eigen gespaarde centen. 29 mei 2020 wordt ze alweer 8 jaar. In deze 8 jaar hebben wij zoveel meegemaakt en heb ik zoveel van haar mogen leren. In de aankomende blogs wil ik je meenemen door het verhaal van Nala.

*Disclaimer*

Deze artikelen geven niet dé manier voor het trainen van een hond of hoe je een onzekere hond kunt helpen, dit is een manier. Het trainen van welk dier dan ook is altijd maatwerk. Iedereen heeft zijn eigen theorie en meningen hierover. In de training van Nala zijn uitsluitend positieve trainingsmethodes toegepast die voor haar werkten. 

De onzekere puppy

Ik heb met haar de puppy cursus gevolgd en ik ben verder zelf thuis door gaan trainen. Het eerste jaar leek er nog niet veel aan de hand, maar Nala begon ander gedrag te vertonen. Uitvallen naar honden, tractoren, aanhangers, trailers, maar ook het aanraken door mensen vond ze eng. Ze durfde geen initiatief te nemen, wel had ze een enorme will to please. Maar doordat ze bang was voor straf (waarschijnlijk door haar verleden) kwam dit in deze periode niet tot zijn recht.

Hoe nu verder?

Als jong meisje was ik al gebiologeerd door gedrag. Ik wou weten wat haar bewoog en hoe ik haar kon helpen met haar onzekerheid en angsten. Ondanks het uitvallen wist ik dat dit geen agressie was, dit was een onzekere jonge hond die niet wist wat van haar werd verwacht. Ik ging op internet rondkijken naar trainingsmethoden, tips en tricks. Alles kwam voorbij slechte gedrag negeren, straffen, belonen, je bent een leider, dominantietheorie is achterhaald. 

Ik heb alle adviezen de kast in gegooid en ik ben mijn eigen pad gaan volgen (hier later meer over). Stapje voor stapje zag ik haar ware aard tevoorschijn komen. Ze durfde initiatief te nemen, ik leerde ontzettend veel over mezelf. En nog steeds elke dag opnieuw mag ik van haar leren.  En het toppunt van onze weg samen. Toen ze vier jaar oud was en op een groot evenement met duizenden mensen en andere dieren, clinics en shows heeft meegedraaid.

Artikelreeks

Wil je weten welke lessen ik van haar heb geleerd en hoe wij samen volwassen zijn geworden. In de komende blogs neem ik jou mee in het leven van Nala. 



Copyright © KynoContact 2022
All right reserved
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin