De kracht van clickertraining

17-11-2020

Toen ik de passie van Nala had gevonden, zijn wij hier niet meer mee gestopt. Sterker nog, Nala leerde zo snel dat de truckjes een beetje opraakte die ik haar nog kon aanleren wat binnen mijn mogelijkheden als trainer lag. Dus naast het trainen van Nala moest ik mezelf trainen om een nog betere trainer en begeleider voor Nala te worden. Want stiekem, na al die jaren deed ik maar wat. Ik heb mezelf operant geconditioneerd, we gingen door met wat werkte voor ons en als iets niet werkte stopte we daar mee.

Aan die onwetendheid en het maar wat doen kwam een einde in Mei 2020. Om mijn trainingsvaardigheden te verbeteren en mijn kennis over leerprincipes ben ik begonnen met de opleiding tot assistent-dierentrainer bij de Dierentrainers Academie van Toinny Lukken. Een wereld ging voor mij open, ik trainde altijd wel met snoepjes, maar door Toinny werd ik uitgedaagd om ook een clicker te gebruiken.

In het begin van ik eigenlijk een beetje sceptisch, "dan moet je altijd de clicker bij je hebben." "Nala vond harde geluiden mega spannend, die gaat die clicker nooit accepteren.". In plaats van denken in problemen maar in oplossingen, ben ik begonnen met mijn stem een clickgeluid te maken. Nala vond dat geluid niet eng, plus je hebt je stem altijd bij je dus geen gedoe met een clickerkastje overal mee naartoe nemen. 

Voor de opleiding moesten wij video's opnemen, waarbij je feedback kreeg van Toinny. Een boekwerk was nog te klein voor de feedback die ik kreeg (uiteraard opbouwende feedback, waar je echt wat mee kan). Mijn timing moest veel preciezer, Nala deed de truckjes wel maar eigenlijk probeerde zij gewoon 100 truckjes en daar zat toevallig het goede antwoord bij. Ze liet dus ook redelijk wat mini stresssignalen zien, haar oogopslag en haar staart die 1 milimeter bewoog, daarvan moest ik aflezen wat zij bedoelde. 

Maar Nala en ik gaven niet op, het ging steeds beter en ik begon Nala steeds beter te lezen. Ook de clickertraining met de kippen van Toinny was echt een eye-opener. Kippen denken niet mee zoals honden en paarden, leg jij het niet goed uit, krijg je ook niks terug. Nala ging groeien in zelfverzekerdheid en we konden zelf de overstap maken naar een normale clicker (met het harde geluid). Eerst de clicker onder mijn jas, achter mijn rug zodat het geluid enorm gedempt wordt. Maar na veel oefenen, 5 stappen vooruit en 4 stappen terug, begon Nala het te snappen en ook echt leuk te vinden. 

Trainen met een clicker(geluid) heeft echt mijn hart gestolen. Je kunt foto's maken van het gewenste gedrag en dat belonen. Als een paard steigert en je beloont aan het eind, waar heb je dan eigenlijk voor beloond? Het omhoog gaan? Het in de lucht blijven? Het terug neerkomen? Met een click geluid kun je je dier echt op de details trainen. 

Doordat je echt op de details, beloon je ook heel snel de verkeerde details. Timing is zo lastig maar zo belangrijk. Net als bij een foto moet je op precies het goede moment op het knopje van je camera drukken, doe je niet te vroeg of te laat, is je foto niet het resultaat wat je wil. 

De beste tip die ik je kan meegeven, vraag een goede trainer die een gedegen opleiding heeft gedaan om mee te kijken met je training en je van tips en tricks te voorzien. 

Ik biedt dit volledig corona proof aan door een video te maken van je trainen en die maar mij te sturen. Stuur vrijblijvend een bericht voor de mogelijkheden en prijzen naar @education.on.paws op instagram en facebook of een mail naar education.on.paws@gmail.com 

Copyright © KynoContact 2022
All right reserved
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin