Mijn co-coach is een paard!

18-01-2021

Wie ben ik?

Mijn naam is Anikki Dusseldorp (1994) en ik woon in Almere. Ik ben gedreven, enthousiast en eerlijk, altijd in voor nieuwe dingen, innovatief, creatief en op zijn tijd een beetje koppig, direct en lichtelijk eigenwijs.

Hoe is het allemaal begonnen?

Als klein meisje wilde ik al op paardrijden, net als al mijn andere vriendinnetjes deden, maar mijn ouders vonden het geen sport (Ja, je leest het goed). Na een paardrijtocht op vakantie en een terugvlucht met spierpijn mocht ik dan toch ein-de-lijk op paardrijden! Vanaf dat moment hebben zij altijd een plekje in mijn leven gehad, het ene jaar iets meer dan het andere (lees: uitwisseling en stage in het buitenland), maar toch zorgde ik er altijd voor dat ik met paarden in contact bleef.

Naast het paardrijden had ik nog een droom: ik wilde stewardess worden! Van vliegangst naar realiteit, van groep 8 totdat ik 21 jaar werd en van toch maar verder studeren tot mijzelf voor mijn hoofd slaan omdat dit toch écht was wat ik wilde en I did it! In 2016 startte ik de motoren van mijn carrière als stewardess, fantastische reizen, prachtige bestemmingen, lange nachten, zeurende passagiers, verschillende culturen, talen en gewoontes, ik heb het allemaal mee mogen maken, maar na 3 jaar begon het te kriebelen, ik wilde meer, ik wilde iets betekenen, iets met mijn hoofd doen, mentale uitdaging.

Met een koffer vól en vol goede moed vertrok ik voor een halfjaar naar Australië, waar ik al snel de man van mijn dromen ontmoette. Zwarte haren, groot, gespierd, stoer, maar met een klein hartje, lief hoofd en een ontzettende knuffel, het mooiste paard waar ik ooit mee heb mogen samenwerken: Charm! Geboren bij zijn eigenaresse, getraind bij het bedrijf waar ik werkte, de eigenaresse eraf gebokt en zo bang gemaakt dat zij besloot tot verkoop over te gaan. Voor het eerst dat ik zo een bijzondere band met een paard ervaarde, zoveel vertrouwen en liefde kreeg ik, waardoor mijn vuurtje ging branden. Liters tranen heb ik gelaten bij het afscheid, maar het was tijd om terug te gaan naar de mensen van wie ik hou en hem in mijn hart mee te nemen. Nog niet wetende dat hij de inspiratiebron zou vormen voor het starten van mijn bedrijf.

Terug in Nederland en nu?

Terug in Nederland, tussen de vluchten door, al googelend, kwam ik uit bij een opleiding waarbij je gaat coachen met paarden?! Hmmm, klinkt interessant, maar hoe dan? Ik besluit langs te gaan op een openavond, datzelfde vuurtje van Australië ging weer branden, maar de timing klopte nog niet. Als ik eind 2019 de folders van de Keulseweg tegenkom en de Facebookpagina bekijk, begin ik opeens heel hard te huilen, dít is het, dít is wat ik wil doen (!!) en ik schrijf mij diezelfde dag nog in.

Long story short: op 1 juli 2020 is Dusseldorp Coaching geboren! Een plek waar ervaringsgericht ontwikkelen met paarden centraal staat. Met mijn bedrijf help ik mensen van onrust naar rust, van denken naar doen en groeien in zelfvertrouwen. Dit doe ik door middel van coachsessies met paarden. Tijdens een sessie kunnen verschillende thema's naar boven komen, zoals loslaten, leiderschap of samenwerken. Door samen met het paard een activiteit uit te voeren, ontstaan er metaforen voor het dagelijks leven. Als coach faciliteer ik dit proces vanuit gelijkwaardigheid, rust en vertrouwen en geloof ik dat mijn coachee (klant) het antwoord al bij zich draagt. Om deze reden geef ik dan ook geen instructies, heb ik een open houding en bestaan er geen goed of fout.

Hoe ziet een coachsessie eruit?

Een coachsessie met paarden start altijd met een intakegesprek. Hierin krijgt de coachee de tijd om te vertellen hoe het gaat, waar de coachvraag over gaat of waar de coachee graag naar zou willen kijken in deze sessie. Daarnaast hebben wij het over de ervaring met paarden en licht ik kort mijn manier van werken toe.

Na een intakegesprek ga je samen met de coachee naar de paarden om een passende activiteit uit te voeren. Hierbij observeer je als coach objectief wat er gebeurt. Je geeft dus geen betekenis aan wat je ziet. Wanneer de coachee aangeeft klaar te zijn met de activiteit is het tijd voor een reflectiemoment. Hierin geef je eventueel een aantal objectieve observaties terug en krijgt de coachee de ruimte om daar zelf betekenis aan te geven en tot nieuwe inzichten te komen. Afhankelijk van de tijd, geef je de coachee vervolgens de ruimte om met deze nieuwe inzichten te experimenteren. Dit kan door bijvoorbeeld dezelfde activiteit te laten herhalen.

Bij mij duurt een sessie maximaal 90 minuten en geef ik vlak voor tijd aan dat we zo gaan afronden. Op deze manier krijgt de coachee de ruimt om het op een zelfgekozen manier af te ronden. Als de coachee niets meer toe te voegen heeft of niets meer wilt doen, ronden we af met een kopje thee en praten we over andere dingen dan de sessie.

Afhankelijk van de coachvraag en persoonlijke voorkeur wordt er gekozen voor een losse sessie of een traject die uit meerdere sessies bestaan. Bij een vervolgsessie ziet de intake er dus anders uit. Dan wordt er besproken hoe het gaat, hoe het in de tussentijd is gegaan en of er verschillen of veranderingen gemerkt zijn.

De ideale coachlocatie

Op dit moment huur ik een locatie in Putten, waar ik gebruik van de kudde mag maken om mee te coachen. De kudde leeft daar in een Paddock Paradise en staat 24/7 buiten. Voor mij was dit een belangrijke voorwaarden in het vinden van een coachlocatie. Naast de nodige privacy, zijn deze paarden ook goed in balans omdat hun leefomstandigheden zo dicht bij de natuurlijke leefomgeving ligt. Een sessie heeft dus gemiddeld minder impact op het paard en na de sessie is hij direct weer terug bij de kudde en het eten, een manier waarop de paarden weer kunnen ontspannen.

Werkzaamheden naast de coachsessies

Naast de sessies houd ik mij bezig met het actief zijn op Sociale Media om weer nieuwe klanten te werven en contact met bestaande klanten te onderhouden. De website onderhouden, zelf sessies volgen ter ontwikkeling, administratie en content creëren zijn ook onderdeel van mijn werkdagen.

Opleiding tot paardencoach

De opleiding die ik specifiek voor het coachen met paarden heb gevolgd is Equine Assisted Coach level 1 aan de Keulseweg. Dit is een geaccrediteerde opleiding en aangesloten bij de NOBCO. Voor mij gaf dit de garantie dat het inhoudelijk een goede opleiding is en ik met mijn certificaat ook dezelfde kwalitatieve garantie aan mijn klanten kan bieden.

Tips:

Heeft het coachen met paarden jouw interesse getrokken, maar ben je er nog niet helemaal zeker van of dit ook iets voor jou is?

- Ga opzoek naar coaches en vraag of je een keer een dag mee mag lopen;

- Volg zelf een keer een sessie;

- Schrijf je in voor een open avond bij verschillende opleidingen;

- Stuur een berichtje naar coaches met jouw vragen, de meeste zullen deze met liefde willen beantwoorden;

- Bij sommige opleidingen, zoals de Keulseweg, zoeken ze regelmatig coachees om oefensessies mee te doen. Dit kost je niets en hier leer je zelf weer van;

- Vertel erover in jouw omgeving en kijk of mensen het interessant zouden vinden om een sessie bij jou te volgen;

- Start! Als je ergens begint, betekent het niet dat je daar altijd moet blijven. Bevalt het toch niet helemaal? Dan breng je veranderingen aan! Zonder actie gebeurt er sowieso niets ;-) 

- Vertrouw op jezelf en weet dat je dit kunt!

Opleidingen:

2021 Verdiepingsjaar Equine Assisted Coach level 2, Keulseweg

2020 Equine Assisted Coach level 1, Keulseweg

2014 - 2015 M.sc. Innovative Hospitality Management, Universitat Ramon Lull, Hotelschool Maastricht, Oxford Brookes

2011 - 2014 BBA. Internationaal Toeristisch Management, Hogeschool Tio

Heb je vragen voor mij of wil je een keer een sessie volgen? Wees welkom om contact op te nemen via www.dusseldorpcoaching.com, contact@dusseldorpcoaching.com of 06 305 33 060.


Copyright © KynoContact 2022
All right reserved
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin