Topgroom bij stal Dubbeldam

13-04-2020


De aankomende tijd zullen professionals uit de groen-/dierensector vertellen over hun baan. Vandaag is Suzanne van Sinten aan de beurt, deze ervaren paardenvrouw verteld over haar baan als showgroom voor Annelies Vorsselmans op Stal Dubbeldam!

Even voorstellen.

Beste allemaal, ik ben Suzanne van Sinten en ik ben de showgroom van Annelies Vorsselmans en in dienst van stal de Sjiem van Jeroen Dubbeldam ( bij de paardenmeisjes/jongens wel bekend) . In dit artikel wil ik wat vertellen over mijn beroep als showgroom.

Wat doe je als showgroom?

Werken als showgroom houd in dat je werkt met paarden. Je werkt samen met een ruiter, hij/zij rijdt de paarden en brengt ze uit op wedstrijden en jij als showgroom verzorgd ze en zorgt ervoor dat jouw ruiter zich alleen maar hoeft te concentreren op het rijden, zowel thuis als op concoursen. De verantwoordelijkheden passen bij de ervaring die je hebt.

De werkzaamheden die je tegen gaat komen zijn: paarden voeren, stallen mesten, paarden beweging geven ( molen, weiland, aan de hand stappen, longeren en misschien zelfs rijden) , paarden op- en afzadelen, paarden verzorgen, paarden vervoeren, vrachtwagen inpakken, concoursstallen opbouwen, paarden wedstrijd klaar maken, ruiter helpen tijdens de voorbereidingen voor de proef.

Als showgroom ga je dus mee naar nationale en internationale concoursen, dat houd in dat je veel op reis bent. Het is een heel leuk leven en het is zeker niet saai, en inderdaad je leven staat in het teken van de paarden zij zijn nummer 1 en het is hard werken, maar weet ook dat je tijdens die concoursen zo veel leert kennen. Zoveel landen, zoveel mensen en je krijgt vrienden over de hele wereld.

Waarom heb ik voor dit beroep gekozen?

Van kleins af aan wilde ik altijd al met paarden werken. Ik reed paard bij manege Olimpic in Uden en daar leerde wij al dat als je paard wilt rijden je de paarden ook moet verzorgen dat vond ik toen eigenlijk al leuker dan het rijden. In mijn kinderjaren was ik lid van de fanclub van Anky van Grunsven en met deze fanclub mochten wij eens per jaar naar de stallen van Anky, daar zag ik al die mensen aan het werk en dat wilde ik ook.

Opleiding.

Ik ben al vroeg begonnen met het uitstippelen van mijn schoolcarrière. Zo heb ik gekozen voor een middelbare school, VMBO Helicon groenschool Eindhoven waar ze de richting dier aanboden. Daarna ben ik naar Helicon NHB Deurne gegaan waar ik twee MBO opleidingen heb gedaan, eerst paardenverzorging niveau 2 en daarna horse and leisure niveau 3.

NHB Deurne was de paardenschool bij uitstek! We kregen les in het rijden, lesgeven, longeren, hoefsmederij, leerbewerking, stalonderhoud, ziekteleer, voortplanting, fokkerij, grasland, horsemanship, EHBO paard en mens en natuurlijk de exacte vakken. Ook hadden we weekenddiensten omdat alle leerlingen een paard op school hadden staan en die willen in het weekend ook eten en bewegen.

Ik zou een opleiding in de paardensector wel aanraden, je leert veel in de praktijk maar het is zeker een toevoeging als je verder kunt denken doordat niet theorielessen hebt gehad

Stages.

Tijdens mijn opleiding heb ik veel stageperiodes gehad. Ik heb ervoor gekozen om zo breed mogelijk in te zetten. Ik had mijn eerste stage bij een handelstal voor springpaarden bij ons thuis in de buurt en daar ben ik blijven werken in de weekenden en vakanties i.p.v. vakkenvullen in de supermarkt. Daarnaast heb ik nog stages gehad bij een zorgboerderij, maneges, dressuurstal, revalidatiestal, ruitersportzaak en bij de bereden politie.

Mijn werkervaring.

Na mijn opleiding ben ik blijven werken bij de bereden politie als invalkracht. Daarna als groom bij Eric jr. van der Vleuten ( springstal Maikel van der Vleuten ). Daarna bij VDL groep stoeterij Duyselshof jonge paarden ( onderdeel van de stal van Leopold van Asten ). En nu werk ik samen met Annelies Vorsselmans voor de stal van Jeroen Dubbeldam. Omdat het best een intensieve baan is heeft het even geduurd voordat ik mijn plek gevonden had, ik werk nu 2,5 jaar voor de stal van Jeroen Dubbeldam waar ik helemaal gelukkig ben.

Baan kansen

De paardenwereld is een beetje een gekke wereld. Er is heel veel werk in te vinden en je kunt kiezen uit heel veel verschillende stallen. Fulltime, parttime, intern wonen alles is mogelijk ook als je nog maar weinig/geen ervaring hebt. Veel vacatures, en kandidaten worden gepubliceerd op Facebook ( ja echt waar ). Tegen alle vooroordelen in word er tegenwoordig ook bij de paardenbedrijven gewerkt met contracten, normale Nederlandse lonen en arbeidsvoorwaarden, mocht een stal dit niet bieden zou ik er niet gaan werken! 

Zoek een bedrijf wat bij je past, waar je kan leren, groeien en waar je jezelf kunt zijn.

Copyright © KynoContact 2022
All right reserved
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin